27 Ekim 2014 Pazartesi

Aşure

Aşurenin bereketine inanan biri olarak ilk evlendiğim yıldan itibaren aşure yapılır mutfağımda ...
Aşurenin temeli buğday aslında, onu güzel bir şekilde haşladıktan sonra geri kalan kısım tamamen hayal gücünüze ve damak tadınıza kalmış.


Bence aşure kişiye özeldir... O kadar farklı yorumlar var ki aşure ile ilgili :) Portakallı, güllü, sütlü... Ben eski bir komşumuzdan gelen tuzlu aşure ile bile karşılaşmıştım...

Diyeceğim o ki, aşure özgün bir çalışmadır... Tamamen sizin hayal gücünüze ve damak tadınıza kalmış...

Ben kendi adıma  aşurenin içerisindeki nohut ve fasulyeyi hep garipsemiş, tek tek ayıklayarak yemişimdir... Yani bir tatlının içerisinde olmaları fikri bana hoş gelmiyor :) O nedenle kendi yaptığım aşurelerin içerisinde nohut, fasulye, pirinç gibi bakliyatlara pek rastlanmaz... Benim aşurem sadece buğday kuru yemiş ve kuru meyve içerir. Sadedir ama çok tatlıdır :)



Malzemeler:

500 gram buğday
1250 gram şeker
Kayısı
Kuş üzümü
İncir
Kuru üzüm
Karanfil

Süslemek İçin:

Aslında bu kısım da tamamen zevkinize ve yaratıcılığınıza kalmış... Yalnız dikkat etmeniz gereken nokta tarçın ve diğer malzemelerin süslenmeye başlamadan önce üzerinin hafif kabuk tutmaya başlaması gerekir. Aksi takdirde süsleriniz aşurenin içine çöker.

Tarçın
Ceviz
Fındık
File fıstık
Dolmalık fıstık
Nar taneleri (Bol bol :))


Yapılışı:
  • Düdüklü tencere kullanmadığım için aşurenin hazırlıklarına önceki akşamdan başlarım. Buğdaylar ayıklanır ve yıkanır. Sonra geniş bir tencerenin içerine alınır. Üzerine kaynar su ilave edilir. 
  • Yaklaşık yarım  saat sonra tenceredeki su süzülür ve yenisi eklenir.
  • Bu işlem süzülen su berraklaşana kadar sürdürülür. 
  • Son olarak 2 kettle su ilave edilir ve yaklaşık 10 dakika kadar kaynatılır. Tencerenin kapağı kapatılarak içindeki su süzülmeden sabaha kadar bekletilir. 
  • Sabah tencereyi kontrol ettiğinizde buğdayların kabarmış olduğunu göreceksiniz. 
  • Tencerenin içerisine su ilave ederek ocağını altı açılır ve buğdaylar kaynamaya bırakılır. 
  •  Buğdayların yeterince kabardığına emin olduktan sonra şeker ilave edilir.
  • Hemen ardında ayrı cezvede kaynatılan 5-6 karanfilin suyu süzülerek aşureye ilave edilir. 
  • Son olarak ilave etmek istediğiniz kuru meyveler aşureye eklenir. Ben sadece kuru üzüm ve kuş üzümünü burada ekledim. Onları da önceden ılık suya bıraktığım için yeterince ....
  • Aşureler sıcakken kaselere doldurulur. 
  • İncir ve kuru kayısıları kaselere boşalttıktan sonra kaselere payşatırıyorum. Neticede çiğ tüketilen gıdalar olduğu için bu aşamada eklemenin bir sakıncası olmuyor. Hatta inciri kaynarken eklediğinizde aşurenin renginin koyulaşmasına neden olabilir. O nedenle mümkün olduğunca sona doğru ilave edebilirsiniz.  
  • Aşurelerin üzerileri kabuk tutmaya başladığında üzerine tarçın serpiştirilir.
  • Arzu edilen malzemeler ile süslemesini yapabilirsiniz.
Aşurelerinizin evlerinize bereket getirmesi dileğiyle...

8 yorum:

  1. Evinizin bereketi bol ola;) Ellerine sağlık. Tuzlu aşure ile ben de tanışmıştı. Uşaklı bir komşumuzun aşuresiydi. Uşak'a özel midir? Bilemiyorum ama ben tatlısını çok severim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim :)) Ben de tatlı aşureyi tercih ederim :))

      Sil
  2. Ellerine sağlık afiyet olsun...

    YanıtlaSil
  3. Allah kabul etsin, Aşureniz çok güzel görünüyor. Ben de buğdayımı aldım bekliyorum. Muharrem'in 10'undan sonra pişireceğim. Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler Rabia Hanım... Aşureye doyum olmuyor... Sizin aşure yorumunuzu da merakla bekliyoruz :))) Sevgiler...

      Sil

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...